.

حق بیمه

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۸ ب.ظ
ترم های اول درسی داشتیم با عنوان "طبابت مبتنی بر شواهد".

استادی هم که داشت در نوع خودش دیوانه ی کم نظیری بود.

آن جا بود که برای اولین بار بحث کردیم که این همه اقدام تشخیصی اعم از آزمایش های سرولوژی؛گرافی های رادیولوژی و MRI و CT اسکن و... چقدر ضروری و چقدرش غیرضروری ست؟!

***

حالا نمیدانم چی شد که الان؛ نصفه شب وسط پرت کردن حواسم از کسی با جزوه فارماکولوژی عفونی، یاد این ها افتادم...

به دنبال مقدار زیادی از تشخیص های احتمالی پزشک ها؛ هرماه بیمه های درمانی مبلغ قابل توجهی جهت هزینه های اضافه و غیرضروری متقبل می شوند. و کشور سالانه مبلغ بالایی را جهت راه حل های کمکی تشخیصی پرداخت میکند.

این وسط اگر پزشکی اشتباه کرد؛ مدیون 80 میلیون نفر میشود...چه حق الناس بزرگی ست...

پ.ن : به شخصه با گوش دادن به حرف مریض که بگه اینو برام بنویس و اونو ننویس مخالفم.به این دلیل که ؛ اگر خودش میتونست تشخیص بده پس دکتر نمیومد.و این وظیفه ی پزشکه که قانعش کنه درمانت راه دیگه ای داره...و این جا اگر پزشک دستور درمانی غیرلازمی رو مطابق نظر مریض بنویسه که بار هزینه ای اون بر عهده دولت باشه؛ مسئوله دربرابر حق پایمال شده 79میلیون  و 999هزارنفر!
مسئله مهم تر نادانی مریض هست.اینکه پزشک از عوارض آگاه هست و مریض نیست...اینکه پزشک با هر درجه و مرتبه ای حداقل حداقل 7سال درس خونده. پس وظیفه ی پزشکه که به هر نحوی که بلده مریض رو نسبت به درمانش قانع کنه...قانع نشد هم شرف داشته باشه از روند درمان مریض انصراف بده. نه که هزارویک آزمایش تشخیصی و داروهای همیشگی مصرفی بیمار رو تجویز کنه که مریض از نحوه کارکردش راضی باشه.(مثال بارزش درخواست آمپول دگزامتازون برای یه سرماخوردگی ساده ست)ته همش اینکه : هزینه درمان غیرضروری بیمار رو نباید بیمه متحمل بشه.
نهایتا درصورت قانع نشدن بیمار این نسخه باید آزاد نوشته بشه...

به همین نکته های کوچیک اگر تو نظام سلامت کشور توجه میشد؛ از این بودجه استفاده های بهتری هم میشد کرد...
اگه حوصله داشتم یک روز مفصل تر و منسجم تر و قابل استنادتر درموردش خواهم نوشت...

ته نوشت:پست قبل و در آینده پست هایی با این عنوان فقط جهت روزمرگی های دپرس گونه ی عقیق نوشته می شوند و هیچ ارزش بالینی و غیربالینی دیگری ندارند. رمزشونو کسی نخواهد داشت.( از احترام تون به حریم شخصی م ممنونم)
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۰
غـ ـزالــ

نظرات  (۸)

خانم دکی تند رفتیا ... دکتره شعورش نمیرسه تشخیص بده ، نمیتونه بفهمه درد مریض چیه ، مرضش چیه بعد هزار تا آزمایش و کوفت می نویسه اون وقت تهش اومدی خالی کردی سر مریض و گفتی که بیمه نباس درمان غیر ضروری رو بده ؟
مگه من ِ مریض به دکتر میگم برام چی بنویس ؟ فوق فوقش اونایی که از آمپول می ترسن بگن آمپول ننویس !
خود دکتره که می نویسه .
این همه سال دارم زندگی می کنم یه دونه از اون دکتر با شرف هایی که گفتی - محض رضای خدا - ندیدم برای همینم هست که نمیشه به اون 7 سال درسی که خوندن اعتماد کرد .
( من انقدررررررر از دست این دکتر ها کشیدم که ....... خود خانواده ی ما رو تا مرز نابودی بردن ! یکی از قشر دکترا خوشم نمیاد یکی هم قشر وکلا ! )
من نمیدونم بیمه تا کجا ها متقبل میشه . اگر یادت باشه قبلا بهت گفته بودم دکتر نمیرم . هر وقتم مریض شدم طب سنتی رو ترجیح دادم ! چون هیییییچ اعتمادی به این جماعت ندارم ! مگر اینکه یه نفر شون رو امتحان کرده باشیم و خوب از آب دراومده باشه . اون وقت اگر سحوا اشتباهی هم رخ داد بخشودنیه !

اما اگر بخوای این طور بگی باید بگیم که یه کمیته ای باید باشه که در هر بیمارستان شعبه داشته باشه و اون تشخیص بده که این درمانی که دکتر گفته ضرور بوده یا غیر ضرور . اگر غیر ضرور بود خود دکتر دندش نرم باس پرداخت کنه .
نه که مریض بده !
مای مریض که اصلا نباس پولی پرداخت کنیم . واسه آموزشم میگن هزینه ای نباس پرداخت کنیم .
اما...

واااااای چه قدرررررر دروووووووغ !



پ.ن:
چه قدررر به هم ریختم. اصلا نمی تونی الآن تصور کنی که چه قدر تند دارم تایپ میکنم !
پاسخ:
خودتو بکش از دستت راحت شم! :دی پ.ن مبحثش جدا از پست اصلی بود. چون تو آی کیو بالایی نداری طبیعیه که متوجه نشی:پی منم همینو گفتم. گفتم خیلی از تست های تشخیصی غیرضروریه...و هزینه شو بیمه متقبل میشه.(الان بیشتر مردم بیمه اند) خلاصه که این پست رو خودم بیشتر میفهمم تا کس دیگه ای... بی خیال...حال توضیح دادن ندارم ما هم تو خانوادمون وکیل داریم هم دکتر صدبار بهت گفتم بیا بگیریمت برا داداشم گوش نکردی!!
این کامنت پایینم ابدا به دفاع از بیمه نپرداخته ها . اشتباه نشه ی وخت .
چون بیمه ها هم دارن پول قلمبه می زنن به جیب !
پاسخ:
شما حرص نخور... ولی اگه خواستی میتونی خودتو بکشی
بیمه به موقع پول میگیرن موقع دادان هفت خان رستم پیش رو داری
پاسخ:
بحث بیمه های تکمیلی جدا. همین بیمه های خدمات درمانی و تامین اجتماعی و که پرداخت مستقیم به بیمارستان ها و مراکز دولتی دارن... دیگه در جریان خصوصی ها نیستم...
انشالله دکتر میشین . دقیقا من با کارای این روزای دکترا مخاالفم .

یه کلام بییییییییییییش از حد پولکی هستن . همه بساز بفروش .
پاسخ:
عبارت "همه" تو جمله تون شما رو مدیون دکترهای بااخلاقی میکنه که منش شون جدا از بقیه ست...
یه حسی بهم میگه داری تلافی کامنت پست قبل و حلوا و این جور چیزا رو در میاری
ببین من اگر خودمو بکشم خانوادم فامیلیمم رو قبرم نمی نویسن ،مینویسن ارغوان ِ خالی یعنی اگر فکر کردی این وسط حلوایی ، ماستی ، شامی چیزی کاسب میشی در اشتباهی

( منو بگو میخواستم بگم خودتو اذیت نکن ، خودم میگم مامانم لازانیا درست کنه، میارم مراسمت .. بشکنه این دست من که نمک نداره )

بعدشم من یه رفیق آی کیو - که حضرت عالی باشید - دارم واسه هفت پشتم بسه .

فکر همین روزا رو نمیکردی که میگفتی خب . یوهو وسط بحث آمپرم میزد بالا بعد دعوا راه میفتاد بعد تو هم لج میکردی و میشدی از اون خواعرشوورا و منم از اووووون عرووووسا ! بنده هم که عجیب مستعد لجبازی یعنی خونه تبدیل میشد به رزمگاه .
پاسخ:
تو لازانیاهای دستپخت منو نخوردی حق داری :)) انشالله خدا قسمتت کنه. نکته دیگه اینکه بعد ار مرگ آدم چه فرقی میکنه دیگه کی چکار کنه. من بیشتر نگرانم اون دنیا چکار کنم؟:(( الهی، کیف اصبر فراقک؟؟ دارم اینا رو حفظ میکنم اونجا بگم :) نکته بعدی اینکه آخه کی با عروسشون دعوا میکنه. هرکس یه عقیده و یه سلیقه ای داره...عقاید قابل بحث کردن اند و سلایق قابل بحث نیستن... پس از نصف درگیری ها میشه جلوگیری کرد بقیه شم اصولا عقاید اطرافیان آدم شبیهه بهش.اگر همرنگ و هم فکر باشن. پس اونم زیاد مشکل ساز نیست! نتیجه گیری آخر: اگه عروس مون میشدی به مشکل نمیخوردیم. هرچند الانم عروس مون ماهه:***
چقدر دلم پُر است از دکتر و پرستار و بیمارستان و...
چقدر خاطرۀ تلخ دارم...

و البتّه سپاسگزارِ آن عدّۀ قلیلِ انسان.

چه خوب که این دغدغه‌ها را داری.
پاسخ:
منم دلم پره از کل کادر بیمارستان به جز عده ی قلیل مهربان شان :)) که البته خداوکیلی من هرچی دیدم پزشک ها مهربون تر بودن تا سایرین...
بابا جان اینقدر از لازانیا و آشپزی حرف نزنید. ملّت خب روزه هستند و دلشان می‌خواهد و تقوا ندارند و کار دستشان می‌دهید! :)

ملّت = آب‌گینه :دی
پاسخ:
افطار نزدیکه میشه تا افطار درست کرد لازانیا رو :)) اصن خودمم دلم خواست ! حیف که شب مهمونیم وگرنه میذاشتم
بچه های بالا خبر دادن خدا قسمت کرده همین فردا بیام لازانیاتو بخورم آماده ای ؟
من و آب گینه میاییم فعلا . تا ببینیم باز کی دلش بخواد :) آغوشت رو بگشا



من که همین جوری شم شیفته ی عروستون شدم دختر جون :) با پستی که شما اینجا گذاشتی براش
ان شاءالله که زندگی شون سرشار از عشق و محبت باشه
پاسخ:
ئه!اینو دیروز جواب دادم که!!ثبت نشده! شما هرزمان تشریف بیارین این دنیا درخدمتم. ابگینه هم جاش اینجاست(اشاره به چشم)