.

قل اعوذ برب الناس ...

جمعه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۲۵ ب.ظ
چهار یا پنج سال ام بود، با مادرم رفته بودم مدرسه شان.دختر مدیرمدرسه بودن حس خوبی داشت! نشسته بودم کنارش پشت میز و به حکم کنجکاو بودن همیشگی ام باید مامان کلید میداد تا کمد کنار میزش را وارسی کنم. بعد از باز شدن کمد و تاکید مامان روی جمله ی "چیزی رو جابجا نکن" ، یک مهر پیدا کردم. با ذوق ریخته در چشم هایم دنبال آن جعبه ی نازک و تختی گشتم که جوهر داشت و نمیدانستم اسمش استامپ است!پیدایش که کردم؛ با هیجان وصف ناشدنی ای دنبال کاغذ میگشتم که یکهو توجه مامان بهم جلب شد! که "چکار میخوای بکنی؟" ، و یادم نیست که آن روزها را میتوانستم درست حرف بزنم یا نه ؛ ....مامان گفت نمیشه و نباید از اون استفاده کنی.و ادامه داد اگر دوست داری میتونی نقاشی بکشی،کاغذ هم از توی کیفم بردار نه روی میز...و در مقابل ذوق کور شده ی من از "بیت المال" حرف زد...از "حق الناس"...که بعضی چیزها هم هستند که کاملا مال ما نیستند....گفت حق الناس...و من به حفظ بودن سوره ای که از کلمه ی "ناس" به ذهنم آمد فکر کردم... قل اعوذ برب الناس....از همان روزها بود که در ذهنم ثبت شد و ماند...از چندسال بعدش بود که فهمیدم مامان بقیه ها باهاشون حرفی از "بیت المال" نزده ...و برای من همیشه عجیب بود ... و هیچ وقت عادی نشد...حتی چند وقت پیش که یک خودکار را گرفتم و دادم به مسئول آموزش؛  وقتی پرسید چیه، گفتم دیروز امتحانم را با خودکاری که از شما گرفتم دادم؛ باتعجب گفت ول کن بابا مگر چقدر نوشتی باهاش؟؟تعجب کردم که حواسش نبود خودکار آموزش نه مال من است و نه مال او...که بخواهیم از چیزی اش بگذریم....بیت المال بود...تعجب کردم که جایی حوالی پنج سالگی اش این چیزها بهش گفته نشده بود....حالا من سال هاست که معنای حق الناس را خوب فهمیده ام....همه ی چیزهایی که مال ما نیست...حقی از کسی که قاطی زندگی مان شده...می تواند دل باشد...بغض باشد...امانت های خط خورده باشد...و ... حالا سال هاست که فهمیده ام گاهی هم باید به خدای مردم پناه برد...به خدایی که همه ی حق ها؛ مال اوست...که بلد است چطور بنده هایش را راضی کند از حق هم بگذرند...خدای محکم، حکیم، جدی،فهمیده و احساسی من.... ؛ میشود اگر حقی از کسی به گردن من هست که نمیدانم، راضی اش کنی بگذرد از حقش؟...پی نوشت:قال معصوم علیه السلام: از مصادیق موانع مستجاب نشدن دعا، حق الناس است... ته نوشت: لااقل عاشق معشوقه ی مردم نشوید...که به فتوای همه مظهر حق الناس است...تاریخ نوشت:من خود آن سیزدهم کز همه عالم به درم ...
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۱۳
غـ ـزالــ

نظرات  (۴)

بیت المال ... هوم ...

بعضی دلا هستن که خودشون می خوان که بشکنن.
میدونی چی میگم فاطمه ؟
بعضی وقتا با بعضی حرفا دیگه دلت از بعضی ها می بُره ! دیگه هر کاری کنی دلت صاف نمیشه باهاشون. و بعد ... وقتی سردی ت رو می بینن می گن دل شکستی. بغض دست و پا کردی برامون.

چه قدر بعضی وقتا فهمیدن حق و نا حق سخته. چه قدر فهمیدن درست و نادرست سخته.
پاسخ:
ارغوان.....
قل اعوذ برب عاشق ها
ملک الناس اله عاشق ها
قل اعوذ ازینکه دنیا را
بزند آتش، آه عاشق ها
پاسخ:
بازهم جای نقطه و خط تیره جابجا شده...
آیت الله قاضی:
الله الله؛ مبادا دلی را بشکنید!
پاسخ:
لبخند...
یعتی آن تاریخ‌نوشت را با صدای «چاوشی»؟

مراقب باش که آدم را ویران می‌کند، چاوشی...
الان که وقتِ گوش کردن و دیدن و خواندن نیست...
عزیزم... :(
پاسخ:
:) ...