.

من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر...

جمعه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۵۴ ب.ظ

خیلی از وقت ها؛ تلاش میکنیم مفهومی را برای کسی با هزار و یک ابزار؛مثال،حرف و حدیث و روایت قابل هضم کنیم. که می بینیم نمیشود...


در مقابلش هم خیلی وقت ها راهنمایی ها و مشاوره ها و توصیه هایی را به کسی کرده ایم که شناخت دقیق و پخته ای از شرایطش را نداشته ایم...بعضا خودمان که در آن موقعیت قرار گرفته ایم؛ دیده ایم چه اندازه سخت؛ و چه قدر طاقت فرسا و غیرقابل حل بنظر میرسد...


بنظر من سقف شناخت اصلا وجود داشتنی نیست...

راستش را بخواهید من حرف هیچ مشاور و دوست و... را صددرصد قبول ندارم.

آدم هایی که به اندازه ی اثرات انگشتشان متفاوند را چطور میشود با یک معیار سنجید؟...

چطور میشود به یک شکل قضاوت کرد و نظر داد؟...


خدایا... تو چقدر کارت سخت است...


پی نوشت:


در کتاب "شناخت" از شهیدمطهری آورده اند:


"ابزارِ شناخت چیست؟یکی از وسائل و ابزارهای شناخت برای انسان "حواس" است.انسان دارای حاسّه های متعدد است:حس باصره،حس سامعه و...اگر فرض کنیم انسان فاقد همه حواس باشد فاقد همه ی شناخت ها خواهد بود.جمله ای است که از قدیم الایام معروف است و شاید از ارسطو باشد: مَن فَقَدَ حسّاً فَقَدَ علماً ... هرکس که فاقد یک نوع حس باشد،فاقد یک نوع شناخت است.اگر انسان کورمادرزاد به دنیا بیاید،امکان ندارد که از یکی از رنگها،شکلها یا فاصله ها تصوری داشته باشد.با هر لفظی یا لغتی بخواهید برای یک کورمادرزاد یک رنگ را تعریف کنید برای شما امکان ندارد."


این است که گاهی هرچه میکنی طرف مقابل حرفت را نمیفهمد...


موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۲
غـ ـزالــ

نظرات  (۱۰)

إِنَّ الحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجَالِ؛ اِعرِفِ الحَقَّ، تَعرِف أهلَهُ؛
حق با شخصیت ها شناخته نمی شود؛ حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی.

امیدوارم به حدی از معرفت و کمال برسیم تا حق را ابزاری برای شناخت افراد و جریان ها بدانیم. نه اینکه اشخاص را معیار تشخیص حق و باطل قرار دهیم.
۲۲ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۴۸ رسول حق منش
قرآن هم تشبیه جالبی دارد 
گوسفندان وقتی دارند از تپه سقوط می کنند ، چوپان فریاد می زند ولی گوسفندان به جزء صداهای مبهم چیزی متوجه نمی شوند.
کافران هم گویی کر ولال و کورند هرچه تو آن ها را دعوت به اسلام کنی انگار...

مولای من !

رضا مشو که بیفتم

چو مرغک زاری

کز آشیانه بیفتد ...

 + میلاد آقا امام رضا (ع) مبارک باشه . مقام رضا قسمتتون !

سلام 
بعد از فیلتر شدن وبلاگ قبلی،  دو باره برگشتم... 

امیدوارم بتونم زود دوست هام رو پیدا کنم :(

فقط اومدم اطلاع بدم... 
سلام

مطلب مهم و قابل تاملی رو مطرح کردید...

خیلی حرفها میشه گفت... خیلی...

از همه بگذریم و فقط یه سوال
نمیدونم اطلاع دارید یا نه... کور مادرزاد میتونه در خواب تصویر ببینه... حال اینکه کیفیت تصویر چگونه هست بماند... اما قادر به دیدن تصویر در خوابهاش هست...

خب کسی که هیچ تجربه بصری نداره چگونه در خواب قادر به دیدن تصویر هست؟
می‌دانید بنظرم یکی از شرایط تفهیم یک مفهوم همراهی و محرم بودن دل است. گاهی یک مفهوم را عقل می‌پذیرد اما به دل نمی‌نشیند.
این البته بنظرم صرفا در امور معنوی و نظری نیست ها. مثلا یکی که از ریاضی لذت می‌برد و از حل مسائل دلش غنج می‌رود هیچ وقت نمی‌تواند آن درکی که از عالم اعداد دارد را با کسی که صرفا برای پاس شدن یک درس دو واحدی، حل تمرین می‌کند منتقل کند.

اتفاقا این کتاب مسئله شناخت استاد را تازه شروع به مطالعه کرده‌ام و جالب است که خود شهید مطهری بزرگوار هم یکی از راههای شناخت را "ابزار دل" عنوان کرده اند...
حالا شما فرض کنید همچون آن کورمادرزادی که از درک رنگ و... عاجز است. یک "مرده دلِ ختم قلب شده" چطور می‌تواند به عمق برخی مفاهیم زیبای دین دست پیدا کند؟

این است که گاهی هرچه میکنی طرف مقابل حرفت را نمیفهمد...

شاید

۰۷ شهریور ۹۵ ، ۰۸:۱۱ انــــــ ـار
اوهوم...
برا همینه که آدم بهتره دردهاش را فقط به خدا بگه...
۰۹ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۲۹ عطار کوچولو
حرف دوستان نزدیک و مورد اعتمادتون رو چطور؟

دوست خوب آینه مومن است!

(البته که اعتماد صد در صدی فقط به خداست)

شماره39

کتاب ابرساختگرایی

ریچارد هارلند

 

نوشتار

نوشتار، زبان در خودکفاترین شکل خود است؛ چرا که نوشتار،زبان در مکانی ترین شکل خود است. نوشتار نه به گونه ای غیر مادی و در ذهن،نه گذرا و شفاف سوار بر امواج صوتی هوا، بلکه استوار و ماندگار،به شکل علامت هایی برصفحه ی کاغذ وجود دارد.چنین علامت هایی لازم نیست با حضور پدیدآورنده ی خود جان بگیرند. برعکس،پدیدآورنده آن ها اساساً غایب است یا حتی شاید درگذشته باشد:

"

۰۶ مهر ۹۵ ، ۰۹:۲۹ ܓ✿ سامره ܓ✿
سلام دوست من

خوشحالم با وبلاگی آشنا شدم که نویسنده اش پای آثار استاد شهید زانوی تلمذ زده ست

با آرزوی توفیق روزافزون
یاحق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی